Recenzie: Urgia și zorile

Titlu original: The Wrath and the Dawn

Anul: 2016

Editura: Epica

Număr pagini: 416

Goodreads: 4.22

Descriere

Într-un ținut aflat sub domnia unui tânăr rege însetat de sânge, fiecare revărsat al zorilor sfâșie sufletul unei alte familii. Califul din Khorasan, un băiat de optsprezece ani, e un adevărat monstru. În fiecare noapte, Khalid cere mâna unei fete, ca apoi, în fiecare dimineață, să curme viața noii lui mirese cu o frânghie de mătase. Când cea mai bună prietenă a Șeherezadei îi cade victimă lui Khalid, ea jură să se răzbune și, în ciuda vârstei ei fragede, de doar șaisprezece ani, se oferă să-i devină mireasă califului din Khorasan. Șeherezada este hotărâtă nu doar să rămână în viață, ci și să pună capăt, o dată pentru totdeauna, domniei despotice a lui Khalid.

Seară de seară, Șeherezada îl atrage în mrejele sale, țesând povești încântătoare, ce-o ajută să mai trăiască încă o zi, deși știe prea bine că următorul răsărit de soare ar putea fi ultimul. Dar lucrurile iau o întorsătură cu totul neașteptată: Khalid nu este nicidecum așa cum și l-a imaginat ea. „Monstrul” este doar un tânăr cu sufletul zdrobit de o suferință covârșitoare și îndelungată. Iar Șeherezada descoperă că, în pofida voinței sale, se îndrăgostește de el – inima ei o trădează. Dar Șeherezada înțelege, încetul cu încetul, că nimic nu este așa cum pare în palatul de marmură și piatră al califului. Este hotărâtă să descifreze tainele ce bântuie locul și, în ciuda iubirii ei, este pregătită să-i ia viața lui Khalid în schimbul celor curmate de el.

Oare dragostea va birui?

Inspirată de poveștile celor O mie și una de nopți, cartea de față este ea în sine o lectură fascinantă și grandioasă de la început până la sfârșit.art-of-fine-living-main-swirl

O sută de vieți în schimbul celei pe care ai curmat-o. O viață luată la fiecare ivire a zorilor. De vei da greș, fie și o singură dată, îți voi răpi tot ce-ți dorești. Îți voi răpi și orașul.

Și voi curma alte mii și mii de vieți.

Urgia și zorile este genul de carte pe care odată ce începi să o citești, nu o mai poți lăsa din mână. E pur și simplu acel gen de carte care te fascinează, te răvășește, te atrage și te face să te îndrăgostești de personaje, iar la final, când ultimele cuvinte sunt (va urma…), te întrebi ce ai putea să faci în continuare. Din păcate, la noi nu a fost încă tradus al doilea volum, dar se numește The Rose & the Dagger și abia aștept să îl citesc.

Am terminat cartea astăzi, ceva mai devreme, dar încă am impresia că mă aflu în lumea conturată de autoare și nu prea aș vrea să mă trezesc la realitate. Urgia și zorile e relatată la persoana a treia, lucru care a adus în ochii cititorului o mulțime de detalii care probabil ar fi scăpat în cazul unei narațiuni la persoana întâi. Autoarea a pus accentul pe decor și pe vestimentație, conturând o imagine desăvârșită a Orientului cu ajutorul detaliilor amănunțite. Cititorul se găsește pus “față în față” cu o cultură fascinantă și e absorbit imediat de ea.tumblr_noo2kss5301qboiilo1_500

Șeherezada, o adolescentă de doar șaisprezece ani, se oferă să îi fie soție lui Khalid, califul din Khorasan, un băiat de optsprezece ani care în ochii lumii nu este nimic mai mult decât un monstru ce își omoară soțiile în zorii zilei. Șeherezada nu e o adolescentă naivă. E hotărâtă, curajoasă, mânată de dorința de a răzbuna moartea celei mai bune prietene a ei – Shiva – și, cel mai important lucru pentru Khalid, Șeherezada e sinceră. A reușit să îi stârnească curiozitatea lui Khalid încă din prima clipă în care a văzut-o, lucru care l-a determinat să o viziteze în acea seară – lucru neobișnuit. Khalid nu-și vizitase până atunci nicio soție. Prima impresie a lui Khalid poate fi citită în The Crown & the Arrow (The Wrath and the Dawn, #0.5) .

Mai întâi i-a stârnit curiozitatea, apoi l-a captivat cu povestea muntelui de Adamant, ca la final să îi cucerească inima.

Acesta a fost unul dintre momentele mele preferate dintre cei doi:

Și numai cei care priviră spectacolul cu atenție îl văzură pe califul din Khorasan rezemându-se de perne și jucându-se cu brățările de pe mâna soției sale.

La rândul lui, califul din Khorasan va reuși, fără dar și poate, să vă câștige inimile. Știu sigur că o parte din a mea încă a rămas la el. Până la un moment dat, deși narațiunea se realizează la persoana a treia, autoarea nu a pus accentul în mod direct pe calif, lăsându-l pe cititor să își contureze imaginea sa doar prin prisma celorlalte persoanje și a dialogurilor.

S-a transformat într-un monstru și nu are iertare.

Dacă voia să îl cucerească, trebuia mai întâi să-și stăpânească teama pe care monstrul i-o provoca.

f235a981c31b0f402801609deb370aed

Khalid e protagonistul, dar imaginea lui în ochii unora dintre celelalte personaje este cea a unui antagonist. Fiecare personaj contribuie la formarea imaginea califului, iar cititorului nu-i rămâne decât să îmbine bucățile de puzzle împreună cu Șeherezada, care ajunge să se lupte între dorința de răzbunare pentru Shiva și iubirea pe care i-o poartă lui Khalid. În sufletul ei se dă o luptă constantă. Nu vrea să își trădeze cea mai bună prietenă, însă nici nu poate profita de ocaziile care se ivesc pentru a-l omorî pe califul care dă dovadă de o maturitate și înțelepciune ieșite din comun pentru vârsta lui. Khalid ajunge în cele din urmă să îi ofere lui Șazi o explicație pentru comportamentul său, însă nu caută scuze și nici măcar el nu se poate ierta pentru toate acele vieți curmate.

— Cât trebuie să plătească un om pentru greșelile înfăptuite, sayyidi?

— Până la ultimul păcat iertat, îi răspunse Khalid, fără urmă de ezitare.

Personajele secundare au fost prezentate într-o asemenea manieră încât la un moment dat chiar m-am întrebat dacă rolul lor nu este unul mult mai important. Despina – servitoarea Șeherezadei – o fată ironică, plină de umor, are propria poveste împreună cu Jalal – căpitanul gărzilor palatului și, în același timp, vărul lui Khalid. În paralel ne este prezentat și Tariq, iubirea din copilăriei a Șeherezadei, care nu are de gând să renunțe fără luptă. Cu toate astea, pe tot parcursul cărții am avut impresia că Despina ascunde ceva și mi-a părut rău pentru Tariq, care ar face orice pentru Șeherezada și stârnește un război ca o să salveze de la palat.

Mi-ar fi plăcut ca elementele de magie să fie prezente mai mult, însă asta nu mi-a schimbat cu nimic părerea despre carte. Sper că în volumul al doilea potențialul magiei este explorat mai mult, la fel ca și povestea dintre Despina și Jalal.tumblr_o21ilyot7z1ri1csjo1_540

Avem parte de o poveste plină de intrigi, care te ține cu sufletul la gură pe tot parcursul ei. De la tentative de otrăvire, încredere trădată, răzbunare, magie și blesteme, la momente de tandrețe, sentimente interzise și mister. Mi-au plăcut în mod special replicile personajelor, care au fost scrise cu naturalețe și care prezintă o trăsătură de contemporaneitate, lucru care mie mi s-a părut ieșit din comun, având în vedere perioada în care este plasată acțiunea.

Sper ca lectura să vă stârnească aceleași sentimente prin care am trecut eu și să nu puteți lăsa cartea din mână pentru că Urgia și zorile îmbină perfect suspansul, comploturile din exterior și frământările personajelor cu povestea de dragoste și mi-a depășit așteptările.

wrathwrath2

Cartea se poate comanda de pe site-ul Editurii Epica.

5 replies
  1. Alexandra Roxana
    Alexandra Roxana says:

Așa ceva? M-ai dat gata.
    Foarte, foarte frumos, Steph.
    Mii de felicitări. Abia aștept să mai citesc și alte recenzii făcute de tine. Îți spun cu mâna pe inimă că la așa recenzii aș citi orice recomanzi.
    ❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

Reply
  2. Marina
    Marina says:

Te urmaresc de foarte mult timp,prima data am dat de tine pe wattpad,apoi m am decis ca ar trebui sa aflu cat mai multe despre tine,deoarece imi starnisei atentia.Ti am citit toate recenziile,incepand de la aceasta carte. La început am citit aceasta carte cu un oarecare dezinteres, neavand nici cea mai mica banuiala ca s ar putea sa ajung sa o ador.Faptul ca ti am citit recenzia ,m a impulsionat sa o rasfoiesc ,azi putan spune cu mana pe inima ca ma declar o fana infocata a cartii cat si a ta.Si pentru asta iti multumesc frumos.

Reply
    • A. Stephanie
      A. Stephanie says: